بشره وشعرروج وبلاشر

لصاحبة الذوق الرفيع..كريم نهار من الطبيعة

كتب-داليا محمود

الكثير من الفيتات لا تعلم أهم كريم النهار وفائدتها للبشرة، حيث يساهم على ترطيب ونضارة البشرة ، لأنه يحتوي على مكونات تقلل من ظهور تجاعيد البشرة، ويحافظ على الجلد من العوامل الخارجية مثل الأتربة وغيرها.

كما يحافظ على بشرتك نقية خالية من الشوائب، بالاضافة إنه يساعد على ازالة الخلايا الميتة ويقدم للبشرة نعومة ونضارة .

أهمية كريم النهار

كريم النهار يحمي البشرة من اشعة الشمس الضارة, ويحافظ على البشرة من الجو الجاف, ولأنه خفيف على البشرة يسمح بالمسام بشرتك ان تتنفس, وبيحتوي على مضادات الاكسدة التي تحافظ على شباب البشرة.

إعداد البشرة لكريم النهار 

قومي بغسيل بشرتك بالغسول المناسب لنوع بشرتك.

و ضعي كمية قليلة من الكريم على اطراف اصابعك ومن ثم توزيعها على الوجه والرقبة بالتساوي واتجنبي منطقة حوالين العين، ولا ينصحي بوضع كمية كبيرة لأن في النهاية البشرة ستأخذ الكمية مناسبة لها .

للبشرة الجافة والعادية والحساسة

المكونات :

١- معلقة صغيرة زيت زيتون.

٢-معالق صغيرة فازلين.

٣- خيارة.

٤-نقطتين من زيت الورد.

كيفية العمل

ابشري الخيارة وحطيها على شاشة ومصفي واضغطي عليها بالمعلقة لحد ما تستخرجي كل العصير منها, دوبي الفازلين على حمام مية سخنة, ولما يدوب خالص اخلطي عصير الخيار مع الفازلين وضيفي لهم باقي المكونات.

امزجي كل المكونات مع بعض كويس, وحطي الخليط في علبة محكمة الغلق لحد ما تبرد خالص, وبعدين حطيه في التلاجة لحد ما الخليط يبقى كريمي, وهيبقى جاهز للاستخدام “.

 للبشرة الدهنية

للبشرة الدهنية هتستخدمي نفس المكونات اللي فاتت وهتعمليه بنفس الطريقة, لكن باختلاف بسيط هتضيفي على المكونات اللي فاتت عصير ½ ليمونة لما الخليط يبرد تماما.

مدة الإحتفاظ

احتفظي بنوع كريم في  التلاجة بعد كل استخدام, ويكون صالح لمدة اسبوع تقريبا لأنه طبيعي وخالي من اي مواد حافظة ، وعند الإنتهاء قومي بإعداد غيرها.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى